Fra digitalt potentiale til konkrete løsninger

Oversete dilemmaer og fokus på målet

Corona-nedlukning gav os halvandet års erfaringer – med teknologi men i sær som mennesker i den digitale omstilling.

At forløse det nye digitale potentiale handler om mere end at kunne tænde for computer, kamera og Teams samt at kunne samarbejde eller sælge på tværs af kontinenter. Det digitale potentiale centrerer sig om digital modenhed og dialog, der skal styrke beslutnings- og handlekraften mod et defineret digitaliseringsmål, der gør jer i stand til både at vælge til og fra og evaluere løbende.

Bliv bevidst om fordele og ulemper og blindspots

Fra cases:

  1. Hvis borgere skal anvende en digital formular, skal borgeren ledes igennem med god kommunikation, mens medarbejderne med fordel kan registrere, om borgerne følger anvisninger eller kontakter forvaltningen for at få hjælp mange gange om ugen. I så fald er kan den digitale formular være problemet, eller også er kommunikationen mangelfuld.
  2. Hvis digital kommunikation strander gentagne gange og efterlader en medarbejder uden de fornødne svar, som hun ikke kan få, fordi hun ikke møder sin kollega fysisk, er det på tide at bygge kommunikation op omkring den digitale arbejdsdag.
  3. “Når Preben tager headset på, ved vi, at han skal koncentrere sig,” er et eksempel på en kollega, der har lært, hvornår han ikke skal forstyrre en anden kollega. Under hjemmearbejde er det svært at vide, hvornår samme kollega ikke ønsker “svar asap” mails/sms/messenger-beskeder. Det kræver et kodeks eller kommunikation at arbejde med de små hverdagsdetaljer.

Oplæg med dialog og workshop indeholder

“Post corona” er et specialrettet forløb, der centrerer sig om at aktivere deltagerne til at reflektere og blive i stand til at give erfaringer og ønsker et ekstra tjek:

  1. Åbnende dialog
  2. Oplæg med øvelser undervejs
  3. Afrunding med læringspunkter
  4. Opfølgende materialer til videre arbejde

Varighed: min. 2 timer – gerne tre timer

Kan også foregå som rent foredrag

Indholdet baseres på en kombination af eksisterende foredrag, interviews og studier af perioden.

Kort om oplægget:

I tyve tyve gik vi fra en mentale overbudsliste, det store tag selv bord, fra forståelsen af at kun drømmen var en begrænsning for, hvor vi fysisk kunne tage hen til en digital overbudsform, der repræsenterer et nyt tagselvbord – et tagselvbord, hvor det er teknologien, der kan plukke, hvad den vil af os.

Vi har vundet to til tre år – eller tusind dage. Men blev vi også tusind tage klogere omkring hvad vi vil med digitaliseringen, hvilke etiske retningslinjer, hvor vi befinder os på en modenhedsskala.

Det er ikke første gang i verdenshistorien, at en evig udvikling er sket på få år eller baseret på en kort periode. Men hvad vi for alvor vinder afhænger af, hvor vi sætter sigtet. For et øget brug af det digitale giver også mulighed for at reflektere over, hvad det så har betydet.

Output fra “Post corona”

Konkret viden og inspiration til handling

Indsigt i metoder til at kunne afkode organisationens tilgang til digitale metoder – og faldgruber over samme.

Konkrete forslag til at omsætte læring til kodekser

Redskaber til kommunikation

Generel perspektiv på automatiserede beslutninger, trivsel, interaktion og digitaliseringskompas

Målgruppe

Foredraget er perfekt til virksomheder, organisationer og offentlige instanser, der stadig er i gang med at definere fremtidens balance mellem digital/hydbrid eller fysisk hverdag  baseret på erfaringer med hjemmearbejde, salg, optimering, møder etc.

Såvel som til forældre, der vil have et grundlagt at reflektere over hjemmets digitale kultur og ikke mindst fagpersoner, der har brug for et nyt perspektiv på en tilgang til det digitale baseret på erfaringerne.

Indholdet er ikke kun baseret på den digitale og brugerorienterede udvikling under corona men også mange års studier i den digitale adfærd og kultur og over 400 workshops og foredrag med brugerne.